L’EIXIDA


“Han tancat RCTV? Però Chávez no l’havia tancada ja fa tres anys?”
30 gener 2010, 7:54 am
Filed under: Comunicació, Món, Opinió

Manifestació contra RCTV a Caracas

Aquests darrers dies hem assistit a un gran bombardeig mediàtic per part dels grans mitjans d’informació de masses sobre un suposat tancament d’una cadena de televisó a Veneçuela. L’argument ha servit, un cop més, per atacar el president del país, Hugo Cháves, i amb ell, a la República Bolivariana i al procés de transformació polític, econòmic i social que està tenint lloc al país. Els mateixos mitjans que no miren cap a una altra banda o justifiquen el tancament de diaris i ràdios (Egin, Egin Irratia, Egunkaria, etc.), posen el crit al cel en un cas que, a més, no és ni de bon tros com ens el venen.

És per aquest motiu que la Laia Altarriba, periodista catalana que ha estat en diverses ocacions a Veneçuela, coneixent el procés de primera mà, en contacte amb les comunitats, ha escrit la seva opinió sobre el que està passant al país sud-americà. Un article per reflexionar i, sobretot, buscar els propis canals d’informació. Naltros, els mitjans de comunicació popular, ho diem obertament, però ells ho callen: la informació no és neutral, no és objectiva. Pretendre-ho, vendre’s com a portadors de l’única veritat, és negar la pròpia dialèctica de la vida. Les informacions, la manera de (no) dir-les, defensen uns interessos; cal que cadascú sàpiga quins són els seus, i quins els de l’enemic.

Han tancat RCTV? Però Chávez no l’havia tancada ja fa tres anys?

Laia Altarriba és membre de L’Accent.

Llegeixo a la premsa i escolto en ràdios i televisions catalanes que el “règim” (així l’anomenen alguns, per les connotacions negatives de la paraula, cosa que no fan amb el “règim” de Merkel o de Sarkozy) de Chávez ha tancat sis canals de televisió privats. I diuen que ho ha fet perquè no transmetien els discursos del president veneçolà. Entre les emissores tancades hi ha RCTV, que ja va ser protagonista d’un episodi similar l’abril de 2007, quan els mitjans deien que el govern l’havia tancada per raons polítiques.

Però aleshores, si han tancat RCTV, vol dir que la van tornar a obrir? No recordo pas que ningú ens en donés notícia. M’he posat a navegar per la xarxa per trobar més informació. Resulta que no la van tancar, sinó que, després que no li renovessin la llicència perquè infringia la legislació, es va traslladar al cable i, amb la mateixa programació pràcticament, es va posar el cognom d’“internacional”. Ho va fer perquè a les cadenes que emeten per cable el 2007 encara no havien de complir amb la legislació veneçolana que regula els continguts de les televisions públiques i privades.

Ara, cinc anys després de l’aprovació de la llei reguladora, ha arribat el torn d’aplicar-la a les televisions que es difonen per cable. I n’hi ha sis que no compleixen la normativa, així que fins que no s’hi adeqüin, les empreses que ofereixen els serveis de cable les han tret de la graella televisiva.

Repeteixo: les empreses que ofereixen els serveis de cable les han tret de la graella. No ha estat Chávez qui les ha tancat, sinó les plataformes de cable.

He sentit moltes vegades periodistes i propietaris de mitjans catalans lamentar-se que el CAC (el Consell de l’Audiovisual de Catalunya) no té competències sobre les ràdios i televisions que podem veure als televisors i escoltar als aparells de ràdios de les llars catalanes i que arriben de fora del marc català. És a dir, que el CAC no hi pot fer res si les cadenes de TV i ràdio estatals que emeten a les comarques catalanes decideixen (com fan) no emetre ni una paraula en català. Sí que regula, i multa, quan els emissors són empreses amb seu a Catalunya. En aquest cas, vetlla pel respecte a la quota del 25% de cançons cantades en català. I aplica multes quan s’escau.

Oi que ens sembla bé que ho reguli, el CAC, això? Bé, ens sembla bé als que pensem que cal defensar i promocionar la llengua als mitjans, és clar.

Doncs la llei Resorte veneçolana el que fa és el mateix, però a partir d’uns altres criteris. Popularment es coneix com a Llei Resorte, que és l’abreviació del nom complet: Llei de Responsabilitat Social a Ràdio i Televisió. L’objectiu d’aquesta normativa és regular les emissions dels mitjans de masses en funció de valors associats als drets humans i organitzar les franges horàries de programació per tal de protegir els nens, nenes i adolescents. Això els obliga a una sèrie de requisits als quals s’han d’adequar per continuar emetent: durant les emissions, han d’adequar la programació als horaris regulats “tots els usuaris” o “supervisat”, en relació als continguts aptes per a menors; han d’indicar què estan emetent i l’horari en què s’han registrat les imatges (aquesta mesura és una resposta a la manipulació d’imatges que van fer algunes televisions privades per justificar el cop d’Estat contra el govern el 2003); oferir eines de suport als usuaris sords; limitar l’emissió de telenovel·les a dues hores per cada franja horària i adequar els continguts si és horari infantil; transmetre l’himne nacional cada nit (com ha fet durant molts anys TVE) i transmetre missatges i al·locucions oficials (en diuen emetre “en cadena”). Aquest darrer punt és el que han destacat els mitjans internacionals privats (i catalans també) per explicar el motiu del tancament.

Quan jo vaig ser a Veneçuela em van explicar això que de tant en tant totes les televisions han d’aturar la programació pròpia i difondre un missatge del president. Em va sonar francament estrany. Però no és pas massa diferent del que fa el rei espanyol per Nadal. I si algú des d’aquí ho critica, no hauria d’adreçar la crítica només a Chávez, sinó a tots els governs anteriors, perquè és una pràctica que ve d’abans de 1998. A mi em continua semblant estrany, però els meus amics veneçolans ho defensaven perquè deien que és l’única manera que, de tant en tant, els televidents de les cadenes privades escoltin en directe Chávez, sense que ningú pugui tergiversar-ne les paraules.

Al marge d’aquest punt de la normativa, aquestes cadenes han acumulat els darrers anys moltes denúncies per incompliment de la legislació. Fins i tot, una sentència del Tribunal Supremo de Justícia va condemnar els propietaris de RCTV per transmetre pornografia.

En relació a la notícia, diuen que hi ha hagut dos morts en mobilitzacions contra el tancament dels sis canals. Quan ho he sentit a la ràdio aquest matí, m’ha semblat entendre que els morts eren opositors, però llavors he llegit en mitjans alternatius que no era així, sinó que, al contrari, són dos joves “chavistes”. Fins i tot més tard ho reconeixia la premsa d’aquí.

Us recomano anar seguint el que succeeix aquests dies a Veneçuela a través, també, de mitjans alternatius. No dic que hagin de tenir tota la raó, només us proposo que, a més, d’informar-vos com acostumeu a fer a través dels mitjans de comunicació de masses, també busqueu altres fonts que us poden mostrar que no només hi ha una manera de veure les coses. I que de vegades potser la informació que us arriba és tergiversada.

Aquí us deixo una llista de pàgines alternatives al discurs hegemònic:

Advertisements





Els comentaris estan tancats.



%d bloggers like this: